Seks av ti lader elbilen i vanlig stikkontakt hjemme. Det er ikke bare farlig, men også ulovlig. Dette må du gjøre for å lade sikkert og lovlig.
De siste årene har elbilsalget eksplodert, og det er nå over 130.000 registrerte elbiler i Norge. Ifølge spørreundersøkelsen «Elbilisten 2017» fra Norsk Elbilforening, hvor 11.467 elbileiere ble spurt om sine ladevaner, svarte over seks av ti at de ladet elbilen via en stikkontakt hjemme. Men det er ikke å anbefale, ifølge ladeekspert. – Hvis du kjøper deg en elbil og bare starter å bruke stikkontakten i garasjen hjemme, så er det trolig et brudd på el-forskriftene. Det kan igjen få alvorlige konsekvenser hvis noe galt skulle skje, sier Jan Tore Gjøby til Nemibloggen. Jan Tore Gjøby, Enmira Foto: Marita Lundsrud Berg Gjøby er ingeniør og konsulent, samt ekspert på elbilteknikk og elsikkerhet. – Skal en stikkontakt brukes til regelmessig lading må den være installert spesielt for dette formålet. Stikkontakten vil da ha en egen kurs og det er spesielle krav til vern på denne kursen, sier han. Allerede i april i fjor slo Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) fast at dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading av elbil, vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg. – Det betyr at det er ulovlig å lade elbilen din hjemme med vanlig stikkontakt hvis den ikke er spesielt tilpasset dette formålet. Jeg antar derfor at rundt halvparten av norske elbilister bryter elforskriftene når de lader elbilen sin, forteller Gjøby. Han mener at slik lading er uklokt også av andre grunner. – Å lade bilen i en eksisterende stikkontakt medfører risiko for både materiell skade, brann og fare for at mennesker får elektrisk støt. Det å anbefale en kunde og lade på stikkontakten, slik mange bilselgere gjør, er like dumt som å anbefale dem å kjøre uten sikkerhetsbelte, påpeker Gjøby. Regelverket som gjelder for elbiler, gjelder også for plug-in hybrider. – Det er ikke gjort noen undersøkelser om hvordan disse lades, men det må antas at andelen som lader på en husholdningskontakt som ikke oppfyller kravene er ennå større for plug-in hybrider, sier Gjøby. Han får støtte av kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening. Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening. Foto: Aksel Jermstad – Vi anbefaler alle våre medlemmer å investere i en ladestasjon der de lader til daglig. Det gir sikrere og enklere lading, sier Petter Haugneland til Nemibloggen. Egen ladestasjon hjemme Gjøby har et klart råd til alle elbil-eiere: Få en godkjent el-installsjonsbedrift til å montere hjemmeladestasjon der du lader til daglig. – Dette medfører en ekstrakostnad på cirka 15.000 kroner, men det er en god investering i egen sikkerhet og bolig, sier ladeeksperten. En slik hjemmeladestasjon er en boks som er fastmontert på veggen og en kontakt som er bygget for å tåle høy belastning over lengre tid uten fare for varmegang. Elektronikken i ladestasjonen overvåker ladingen slik at den også ivaretar sikkerheten lagt bedre enn en ordinær kontakt. Fra og med april 2017 ble mode 3 også standarden for all lading i EU, og nye ladbare biler som kommer på markedet vil ha Type 2 ladekontakt. Tre ulike måter å lade på Ladeutstyr for elbiler kan deles inn i tre kategorier: hurtiglading, semi-hurtiglading og normallading. Hjemme er normallading ofte det mest praktiske og kostnadseffektive alternativet. Det finnes tre ulike måter å normallade elbilen på – mode 1, mode 2 og mode 3. Ladestasjon (Mode 3): Ekspertene anbefaler ladestasjon (Mode 3) med spesialtilpasset Type-2 kontakt for lading av elbiler. Utstyret består av en egen ladeboks som er fastmontert på veggen og en kontakt som er bygget for å tåle høy belastning over lengre tid. Hjemme i garasjen brukes det vanligvis en fastmontert kabel som plugges i bilen. Dette blir også fremtidens standard på offentlige ladestasjoner. Når du kjøper elbil er det derfor smart å bestille en løs ladekabel med type 2 kontakt. Da oppnår du også avgiftsfordeler. Lading med spesialkabel (mode 2): Består av spesialtilpasset kabel med ladeboks som medfølger bilen. Denne skal begrense ladestrømmen til det det elektriske anlegget tåler og overvåke fare for jordfeil. Siden ladeboksen er relativt tung må denne aldri henge i kontakten. Sørg derfor for at denne kan henges opp i en krok eller i en hylle under ladekontakten. Da unngås at at kontakten blir ødelagt og at det oppstår varmegang og brannfare. Unngå bruk av skjøteledning. Elbil uten spesialkabel (mode 1): Brukes i hovedsak av eldre elbiler. Enkelt forklart normal- eller saktelading fra vanlige stikkontakter uten eksterne sikkerhetsfunksjoner. Derfor ekstra viktig å sjekke om elanlegget er dimensjonert for belastningen og har jordfeilbryter. Sjekk også stikkontakten for skader eller tegn på varmegang. Smeltet plast og misfarging er et faresignal. Moderne elbiler kan ikke lade på denne måten. Hurtiglading: Elbilens svar på bensinstasjoner. Her kan du fylle batteriet på en typisk elbil i løpet av en halvtime. I dag finnes det en rekke slike hurtigladestasjoner, og stadig nye planlegges. I tiden fremover vil det også komme ennå raskere ladestasjoner for de nye store elbilene som kommer på markedet. Offentlig ladestasjoner: Svært mange bedrifter og kommuner tilbyr lademuligheter til sine kunder og innbyggere. Sjekk ladestasjoner.no for å finne en i nærheten. Comments are closed.
|
Om bloggenDenne bloggen handler om oss, kundene våre og forsikring generelt Arkiv
January 2020
Kategori
All
|